ze života ScioŠkol
koncept ScioŠkol
inspirace

Hodnocení si ve ScioŠkolách píšou samy děti, průvodcům s ním pomáhá i AI

Slovní hodnocení je přesnější, dává věci do kontextu, motivuje víc k dalšímu rozvoji. Tak vidí slovní hodnocení děti ze ScioŠkol. Dvakrát za rok si ho ve většině ScioŠkol píší děti samy, průvodci s nimi o něm mluví a doplňují svůj pohled. Jak ve ScioŠkolách pracujeme s formou hodnocení, která se už za dva roky může stát normou pro všechny české prvňáky a druháky?

10. 6. 2025| Václav Zeman
Blog Sablona Barevna (1) (1)

 

>> chci si článek poslechnout <<

 

Vypravili jsme se do jedné ze ScioŠkol, abychom se podívali na to, jak tady s blížícím se koncem školního roku probíhá závěrečné hodnocení. Mluvili jsme o tom s průvodci i žáky. Pro širší perspektivu jsme oslovili i další ScioŠkoly v dalších částech republiky. 

Ve dveřích ScioŠkoly na Jarově nás vítá Hanka, průvodkyně druháků a třeťáků. Je odpoledne, část dětí běhá venku po školní zahradě, část hraje deskovky v odpoledním klubu, jiné něco tvoří ve výtvarné dílně. Ti z druhého stupně mají ještě odpolední hodiny jazyků, v jídelně cinká zaklízené nádobí. Průvodce za dvě hodiny čeká společná odpolední porada.

Po chvíli sedíme s Hankou v kabinetu. Na stole před ní leží hromádka slovních hodnocení, která si v minulých dnech psaly samy děti. Hanka je bere do rukou a vypráví o tom, jak probíhá hodnocení žáků během školního roku i na konci každého pololetí.

 

Smajlíky, dotazníky, tripartity

Hanka popisuje, že druháci a třeťáci, které provází, jsou hodnoceni průběžně během každé hodiny a aktivity. „U menších dětí používám smajlíkový systém. Dávají si své kolíčky k zelenému smajlíkovi, když všemu rozumí. K oranžovému, když potřebují něco dovysvětlit. A k červenému, když dané věci nerozumí vůbec," popisuje Hanka Jünglingová.

Do svých portfolií si děti u jednotlivých aktivit označují, co se jim jak daří. Hodnotí se i vrstevnicky mezi sebou. Na konci každého pololetí si pak děti samy píšou slovní hodnocení jako své vysvědčení. V prvním pololetí je to jeden dotazník s návodnými otázkami, ve druhém pak několik dotazníků k vybraným předmětům.

„Děti jsou na takové hodnocení zvyklé. Jsou tak hodnocené už od první třídy. Když si děti začaly psát hodnocení samy, byla z toho část rodičů nejdřív trochu překvapená. Brzy jsme jim ale vysvětlili, že se s každým dítětem nad hodnocením setkáme a mluvíme o něm s nimi. Doplňujeme svůj pohled na věc. Na konci školního roku i dopisujeme svou část do slovního hodnocení. Většinu rodičů to zase uklidnilo," vysvětluje Hanka.

O hodnocení průvodci s rodiči a dětmi mluví i dvakrát ročně na tripartitách – ty se konají v listopadu a v dubnu.

„Časově je pro mě jako průvodkyni práce na slovním hodnocení určitě náročná. S každým dítětem procházím jeho dotazník, rozepisuju krátké části do vět, přidávám svou část hodnocení. Pro usnadnění používám ScioBot. Každý rok mi to jde trochu lépe a rychleji," popisuje Hanka, která před příchodem do ScioŠkoly pracovala jako lektorka angličtiny.

 

Je to proces

„Mladším dětem u mě ve třídě letos se sebehodnocením pomáhaly ty starší z druhého stupně. Procházely s nimi návodné otázky a pomáhaly jim vše zapisovat do počítače," doplňuje Hanku další z průvodkyň Kateřina Mansfeldová. Ta je letos průvodkyní prvňáků, v předchozích letech pracovala i s dalšími třídami prvního stupně.

Potvrzuje, že dovednost napsat dobré slovní hodnocení je pro průvodce docela náročný a dlouhodobější proces. „Dívala jsem se nedávno na hodnocení, která jsem psala před několika lety. Některá byla zbytečně dlouhá, některá toho moc neříkala. Byl to určitě proces, než jsem se dostala k formě, se kterou jsem spokojená. Trvalo to tak tři až čtyři roky, než se člověk dostane k rutině, se kterou je víceméně spokojený," popisuje Katka.

Hodnocení dětí na druhém stupni vypadá víceméně podobně. Jen si žáci zároveň část svého pokroku zaznamenávají do portfolií v počítačích. V některých předmětech jej sledují přímo v aplikacích, se kterými pracují (Umím česky, Umím matiku apod.).

Během větších projektů a aktivit si do grafů zaznamenávají i pokrok v různých dovednostech (spolupráce s ostatními, prezentace, zapisování informací). Vyplní si je vždy na začátku, na konci projektů se ke grafům vrací a hodnotí případný pokrok.

Svou práci a pokroky žáci druhého stupně během školního roku pravidelně hodnotí i se svými dospělými mentory. S těmi se setkávají podle potřeby přibližně jednou za měsíc až dva.

---------------------

Součástí procesu jsou i prezentace ročních projektů, při nichž děti hodnotí, co se jim podařilo a co jim šlo hůře. Na videu můžete nahlédnout, jak si s projekty poradily děti ve ScioŠkole Stodůlky:

 

Přiměřeně, přiměřeně

Přesouváme se nyní za dětmi, abychom se na jejich práci s hodnocením zeptali i jich.

„Tohle pololetí jsem se podle mě zlepšil skoro ve všem. Nejvíc jsem se zlepšil asi v matematice. Taky jsem si dost posílil svou odolnost. Byl jsem na adapťáku a teď pojedu na školu v přírodě. Příští rok bych se chtěl zlepšit v osobním podpisu," vypráví druhák Šimon, který si letos své hodnocení psal už počtvrté.

„Při hodnocení na sebe musíš být tak přiměřeně přísný. Kdybych se až moc vychvaloval, tak by to nebylo nejlepší hodnocení. Když tam píšeš až moc negativních věcí, tak to taky není tvé celkové hodnocení. To prostě musí být takové přiměřené," dodává Šimon.

Osmák Daniel popisuje, jak si jeho třída jako skupina na začátku pololetí dala dohromady různé cíle a nápady pro daný půlrok. Dohodli se na společných tématech a na tom, co bude dělat každý sám.

„V češtině jsme si takhle třeba řekli, že se všichni chceme naučit psát všemi deseti. V matematice jsme si nejdřív udělali test a do tabulky si zaznamenali, kde jsme a co chceme zlepšit. Víc jsme se teď věnovali geometrii, protože jsme se shodli, že jsme na tom v ní hůř. Domluvili jsme se s průvodcem, abychom ji dělali víc," popisuje Dan.

Dále ukazuje, že pro některé předměty má k dispozici i Mapy učení provázané se Scio cíli, se kterými pracují všechny ScioŠkoly. Letos se podle sebe Dan hodně zlepšil ve shodě podmětu a přísudku, určování větných členů. V projektech se hodně věnoval technologiím a gastronomii. Zajímá se teď hodně o přípravu kávy. Vyrobil pro školu manuál ke kávovaru, jak co nejlépe připravovat kávu, a účastnil se soutěže Barista roku.

 

Známky mě nemotivovaly dělat víc

Ve ScioŠkole je Dan od páté třídy. Na první stupeň chodil do státní školy, která je naproti jeho domu. „Tam jsem byl běžně známkovaný. Přijde mi teď zpětně, že známkování nemusí být vždycky objektivní. Učitel si přitom klidně může říct, letos budu dávat známky striktněji než vloni. Slova podle mě můžou dávat věci mnohem víc do kontextu a ukázat, jak jsme opravdu na tom," popisuje svou zkušenost se známkováním Dan.

Na předchozí škole měl přitom většinou dobré známky. „Nebylo to pro mě ale moc motivační. Když jsem měl jedničky, už mě to nenutilo dělat toho moc dál. Teď si můžu vždycky říct, v čem se chci zlepšit a co proto můžu dělat," doplňuje Dan.

 

S pomocí AI

Slovní hodnocení si děti píšou i v dalších ScioŠkolách. Děti si píšou pololetní hodnocení samy i ve ScioŠkole ve Stodůlkách. Jeden z průvodců Lukáš Rak popisuje podobný postup jako ve ScioŠkole na Jarově. „Cílem je, aby dítě mělo co nejlepší sebereflexi. Názor průvodce mu slouží jako určitá kalibrace a případně i jako rozšíření obzoru," popisuje Lukáš.

Ve ScioŠkole v Českých Budějovicích pomáhá průvodcům s tvorbou slovního hodnocení i umělá inteligence. Jedna z nových funkcí aplikace ScioBot je totiž nyní učitelům bezplatně k dispozici pro sepisování a formulování slovního hodnocení.

ScioBota společnost Scio původně vytvořila pro to, aby učitelům pomocí předprogramovaných nástrojů umělé inteligence pomáhal s vytvářením příprav a dalších materiálů do hodin. Nyní se v něm objevují i další nové funkce. Jednou z nich je právě možnost tvorby slovního hodnocení podle zadaných oblastí a kritérií i poznámek k danému žákovi.

„ScioBot nám pomáhá při strukturování textu – nabídkou hodnotících oblastí – a zejména tím, že nabízí varianty synonymních výroků. Rozšiřuje tak slovní zásobu hodnotitelů a zpřesňuje jejich formativní zpětnou vazbu dětem," přibližuje přínos aplikace při tvorbě hodnocení Jiří Krejčí, člen vedení budějovické ScioŠkoly.

Nástroje umělé inteligence využívá i Přemysl Danda, který vede ScioŠkolu v Dobříši. „Nevyužívám jen ScioBot. Mám v Chat GPT a dalších nástrojích vytvořené a natrénované své vlastní programy, které mi pomáhají s formulací slovního hodnocení i přípravou materiálů do výuky. Řadu AI nástrojů využívám i pro úkoly spojené s vedením školy," popisuje Přemek.

 

Na cestě do všech škol

Je patrné, že slovní hodnocení je pevně usazenou a nedílnou součástí všech ScioŠkol – pro samotné děti, průvodce i rodiče. Drobně se odlišují nástroje a formy, které průvodci k zaznamenávání a sepisování zpětné vazby využívají.

Díky ScioŠkolám tak v Česku přibývá škol, ve kterých se na svém hodnocení podílejí samy děti. Průvodci s nimi o něm mluví a doplňují je. ScioŠkoly jsou dnes i místy, kde děti i dospělí ke sledování vzdělávací dráhy dětí – faktických znalostí i dovedností – a jejímu vyhodnocování využívají různé technologické nástroje a aplikace. Včetně těch pracujících s umělou inteligencí.

To vše se ve ScioŠkolách děje ve chvíli, kdy se slovní hodnocení stane nedílnou součástí všech českých škol. Pokud totiž poslanci již schválenou novelu školského zákona schválí i senátoři a senátorky, bude od školního roku 2027/28 slovní hodnocení namísto známek povinné ve všech prvních a druhých třídách základních škol.

„Rádi budeme sdílet své zkušenosti s vytvářením slovního hodnocení i s jinými školami. Rádi jim předáme inspiraci a know-how v tom, jak tento způsob hodnocení vytvářet a jakou podporu mohou učitelé při jeho tvorbě mít," doplňuje na závěr Markéta Vodičková, která vede ScioŠkolu na pražském Jarově.

 


 

Jak se v evropských zemích využívá umělá inteligence při hodnocení dětí ve školách

Finsko

Mnoho finských škol využívá výukové platformy (např. Seppo, Claned), které sbírají data o tom, jak žáci postupují v různých předmětech (matematika, jazyky) i dovednostech (řešení problémů, kritické myšlení). AI v nich analyzuje data o výkonu žáků (např. správnost odpovědí, rychlost řešení, typy chyb).

Učitelé mají přístup k nástěnkám, které vizualizují individuální pokrok každého žáka i celé třídy. AI negeneruje závěrečná slovní hodnocení, může ale pro učitele připravit souhrny klíčových poznatků o každém žákovi.

Učitelé mohou tyto AI-generované souhrny použít jako podklad pro své vlastní slovní hodnocení. Místo psaní od nuly mají k dispozici datově podložené informace o silných stránkách a oblastech pro zlepšení žáka. To učitelům při tvorbě hodnocení šetří čas a pomáhá zajistit objektivitu. Systémy dokážou identifikovat dovednosti, ve kterých má žák nedostatky. V některých případech upozorní předem na hrozící neúspěch a navrhnou včasnou podporu žáka.

Nizozemsko

V Nizozemsku se objevují pilotní projekty, kde učitelé používají velké jazykové modely (LLM) jako ChatGPT nebo specializované nástroje pro generování návrhů textů pro individuální vzdělávací plány (IVP) a části slovních hodnocení.

Učitelé zadají AI klíčové body o žákovi. AI pak vygeneruje strukturovaný návrh textu, který učitel následně reviduje, personalizuje a doplňuje o své vlastní poznatky z pozorování a interakcí s žákem.

Mnoho nizozemských škol používá pokročilé SIS, které integrují data z různých zdrojů (známky, docházka, poznámky učitelů). AI může být napojena na tyto systémy a identifikovat trendy, např. náhlý pokles výkonu v konkrétním předmětu nebo změny v docházce.

Estonsko

Systémy pro školy "e-Kool" a "Stuudium" (e-školní deníky a platformy) shromažďují obrovské množství dat o žácích. Závěrečné hodnocení zůstává stále v rukou učitelů. AI jim pomáhá generovat automatizovanou zpětnou vazbu k dílčím úkolům. Ta je často personalizovaná a odkazuje žáka na konkrétní zdroje pro procvičování. Učitelé ji pak zahrnují do svých celkových pozorování.

Vize Estonska zahrnuje vytvoření "digitálního dvojčete" každého žáka, které by agregovalo data o jeho učení a pokroku z různých zdrojů. AI by pak analyzovala tato data a poskytovala učitelům a rodičům hlubší vhled do vývoje žáka.

Zdroje:

 

Psáno s využitím Claude Sonnet 4, Gemini